Gebaseerd op meer dan 100 jaar pianovakwerk en 45 jaar synthesizer innovatie, beschikken de Yamaha CP73- en CP88-stagepiano’s over authentiek akoestische en elektrische pianogeluiden, een realistische pianoaanslag en intuïtieve gebruikersinterface.
Geluid
De CP73 en 88 beschikken over drie topklasse concertvleugels: de Yamaha CFX, Yamaha S700 en de Bösendorfer Imperial 290. Deze piano’s bieden volledige dynamische expressie en nuance door nauwgezette opnames en intonatie.
[ CFX ] Met ruim 17 jaar ontwikkeling is de Yamaha CFX onze vlaggenschipconcertvleugel van 275 cm. De CFX biedt sprankelend hoog, krachtig laag met een ongelooflijk dynamisch bereik en de kracht om boven een volledig symfonieorkest uit te komen.
[ Bösendorfer ] Bösendorfer is uniek onder pianomakers als de enige fabrikant ter wereld die nog steeds de Weense hand vervaardigde ontwerptraditie gebruikt. Dit produceert warme laag, zingend hoog en rijke klankkleuren die bekend staan als het ‘Weense geluid’. De Imperial 290 van 290 cm en 8 octaven is het vlaggenschip onder de Bösendorfer-vleugels. De extra basnoten resoneren met elke toets die u aanslaat en de massieve zangbodem ondersteunt weerkaatsingen van alle frequenties.
[ S700 ] De S700 is een handgemaakte akoestische vleugel gebouwd door Yamaha-meesterambachtslieden. Het heeft de kracht om er in dichte arrangementen uit te springen en tegelijkertijd delicaat en expressief te blijven in een solo en een kleine bezetting. De S700 was een van de populairste vleugelvoices van de S90ES- en S90-stagesynthesizers.
[U1] De U1 is de populairste staande piano ter wereld. De U1-voice van de CP73 en CP88 heeft een vintage, uitstekend gebruikt klankkarakter. Dit maakt het perfect voor elke muziek die de sfeer en het geluid van een authentieke piano nodig heeft.
[ SU7 ] De SU7 is het vlaggenschip van de Yamaha akoestische piano’s. De SU7 levert een rijke, resonerende klank dankzij de hamerspecificaties die met de CFX-concertvleugel worden gedeeld.
[ Yamaha CP80 ] Yamaha introduceerde de CP80 en CP70 elektrische vleugels in 1978 om muzikanten te voorzien van een geweldige vleugelklank die zich in een liveband staande kon houden. Het CP80-geluid op de CP73 en CP88 is krachtig en vet met een breed dynamisch bereik.
[ 78 Rd ] De 78 Rd elektrische piano op basis van metalen klankstaafjes heeft een breed dynamisch bereik, hoge kwaliteit en is geweldig voor klassieke effecten. Geschikt voor alle muziekgenres.
[ 75 Rd ] De 75 Rd heeft een vuiler, “funkier” elektrisch klankstaafjespianogeluid, ideaal voor muziek die sfeer en karakter vereist.
[ 73 Rd ] De 73 Rd heeft een vintage, vet en warm elektrisch klankstaafjespianogeluid, perfect voor ballads en voor het begeleiden van vocalisten.
[ Wr ] De Wr-voice elektrische reed-piano biedt vintage en moderne versies met een breed dynamisch bereik.
Orgels, klavecimbels en toetsinstrumenten:
De CP73 en CP88 beschikken ook over een brede verscheidenheid andere toetseninstrumentgeluiden, waaronder: toonwiel-, transistor- en pijporgels plus klavecimbels, FM-piano’s en meer om klaar te zijn voor elke speelsituatie.
Speelgevoel
De CP88 heeft een Natural Wood Graded Hammer-klavier met 88 toetsen, drievoudige sensor (NW-GH) met synthetisch ebben en synthetisch ivoren toetsbeleg – het snelste vleugelmechaniek op de markt ontworpen door een bedrijf met meer dan 100 jaar ervaring in akoestische vleugels voor professionals die het beste eisen.
Natural Wood-toetsen bieden het gewicht en de aanspreekbaarheid die pianisten verwachten. Door het toevoegen van verschillende gewichten of ‘graderen’, reproduceert het klavier het gevoel van de hamers van een vleugel: zwaar in het laag en licht in het hoog. Het synthetische ebbenhouten en ivoren toetsbeleg is enigszins poreus en geeft grip op de toetsen. Dit zorgt voor nauwkeurigheid tijdens lange uitvoeringen of oefensessies.
Ten slotte maakt een derde sensor een vleugel-achtige toets repetitie mogelijk, waarbij noten opnieuw kunnen worden aangeslagen zonder volledig te zijn losgelaten. Dit maakt het gemakkelijker om snel repeterende noten te spelen en is een van de belangrijkste redenen waarom pianisten vleugels prefereren boven staande piano’s.