Het is lastig om een goed mix te maken. Of je nu met je band optreedt of met een productie in de studio bezig bent. Hieronder staan een aantal basisbeginselen die je wat meer duidelijkheid kunnen verschaffen over volume, Eq en effecten.

Hoe ga ik om met mijn faders tijdens het mixen?

Tijdens het mix-proces van een productie of het live mixen van een band dient er een goede balans te worden gemaakt tussen alle verschillende geluiden/kanalen. Deze balans wordt in basis gemaakt door ‘leveling’ (volume regelen), met behulp van de faders. Wat je bij beginnende producers en geluidstechnici vaak ziet, is dat bijna alle faders op of tot ver boven de 0-grens staan.

Dit komt doordat de producer of geluidstechnicus tijdens het mixen denkt: “De snaredrum staat te zacht, die moet harder”, en vervolgens schuift hij de fader omhoog. Daarna merkt hij bijvoorbeeld dat de synthesizer of gitaar niet meer zo goed te horen is, dus die fader wordt ook weer harder gezet. Daardoor is weer de hihat minder goed te horen enz. enz.

Je begrijpt het dus al, langzaam maar zeker wordt elk geluid harder gezet, totdat er bij sommige kanalen op de mixer, de fader zijn toppositie heeft bereikt. Daarnaast zie je dat de masterfader steeds lager wordt gezet, om digitale clipping te voorkomen. “Wat nu, want die snare moet toch nog iets harder?” In wezen zou je nog een gain-insert kunnen plaatsen op de snaredrum waardoor het desbetreffende kanaal toch nog harder kan.

Je maakt op deze manier een denkfout, want waarom zou je kanalen alsmaar harder zetten als je de andere kanalen ook zachter kan zetten? Het is belangrijk dat je tijdens het mixproces een beslist welk geluid/kanaal het belangrijkste is in de track of in de mix. Als je dat kanaal ‘relatief hard’ zet (dus rond de 0-grens), kun je de andere geluiden/kanalen daar omheen mixen, dus wat zachter zetten. Maak je vooralniet druk over het algehele volume van de kanalen, dat kan namelijk nog worden opgekrikt tijdens het masteren of door je masterfader wat verder open te schuiven. Laat de eindversterkers maar werken! Het zijn niet alleen de volumeverhoudingen die voor een duidelijkere mix zorgen, de EQ is minstens zo belangrijk…

equalizer

Denk ook aan een goed gebruik van je EQ!

Het is niet alleen het volume dat soms in de weg zit. Veel instrumenten in een mix of van een band gebruiken dezelfde frequenties. Het kan dus gebeuren dat, als je een basgitaar wat harder zet, je mix ‘vol loopt’. Ineens is alles in een bepaald frequentiegebied onduidelijk en helpt het schuiven aan andere volumefaders ook niet meer. Daar komt de EQ om de hoek kijken.

Het is belangrijk dat je weet wat je allemaal met EQ (Equalising) kan doen. Om nog even door te gaan op het zoeken van de juiste drumsounds, is het goed als je weet wat je eventueel met de sound kan doen om het te laten klinken zoals jij wil en je hem ook precies de plaat in de mix kunt geven die hij nodig heeft, zonder andere geluiden ‘in de weg’ te zitten.

Als je bijvoorbeeld een Snare-sound hebt gevonden die helemaal perfect klinkt, maar nét iets teveel ‘laag’ (lage frequenties) heeft, hoef je niet per se een andere sound te zoeken. Dat is zonde! Met EQ kun je namelijk bepaalde frequenties harder of zachter maken. In het geval van de Snare- sound, kun je eenvoudig het ‘laag’ reduceren. Met EQ kun je namelijk je mix duidelijker maken, door ervoor te zorgen dat geluiden elkaar qua frequenties niet in de weg zitten. Het is natuurlijk niet een-twee-drie- geregeld, want je zult je een beetje moeten verdiepen welke instrumenten zich in welke frequentiegebieden bevinden. Als je daar eenmaal wat grip op hebt gekregen kun je een mix maken die veel opener en steviger klinkt!

Omgaan met effecten

Wie herkent het nou niet; een karaoke setje met een galm (reverb) -draaiknop er op. Wanneer je de zang een galm geeft, klinkt het allemaal in één keer veel beter om aan te horen. Dit komt omdat de galm de ‘oneffenheden’ van de zanger/zangeres als het ware ‘verbergt’. “Dat is perfect, dat ga ik ook toepassen in mijn mix”, zul je wellicht denken.

In principe kan galm zeker iets mooier maken. Wanneer je galm toevoegt, geef je het  geluid een mate van ruimtelijkheid. Je hebt zo bijvoorbeeld galmen die klinken alsof je in een badkamer, een concertzaal of in een immens grote kerk staat. Het is echter belangrijk dat je galm op een juiste manier toepast in je mix. Een probleem wat galm heeft, is dat het geluiden minder duidelijk, stevig, vast en “in your face” maakt. Als jij een mix maakt waarbij bijvoorbeeld de stem van de zangeres het belangrijkste geluid is, moet je oppassen met het toevoegen van galm. Als je (te)veel galm toevoegt, zul je merken dat de stem ineens minder op de voorgrond klinkt en dat is nou precies wat je niet wil. Zo moet je bijvoorbeeld ook nooit galm op een bassdrum zetten, want als er iets is dat stevig/vast moet klinken, is het wel de Kick.

Je merkt dus wel, galm kan in sommige gevallen perfect werken, maar het kan ook je hele mix verpesten. Je moet dus goed weten wat je doet. Ben je geïnteresseerd in alle ins-en-outs van mixen en het maken van een perfecte productie? Klik dan op de link hieronder.

Geschreven door Stefan, voor LesinProduceren.nl

LesinProduceren banner 1.2