Hardware: statieven, stands, klemmen en klauwen.
En hop uitklappen, neerzetten, bijstellen. Nog een centimeter naar links. Je beseft het vaak niet, maar hoe belangrijk is je hardware eigenlijk? Veel aandacht gaat uit naar de trommels: klank, houtsoort, dieptes, merk etc, maar de keuze van je hardware is minstens zo belangrijk!
Hierbij een paar tips en tricks om jezelf een hernia, zweet en gevloek te besparen en daarmee voldoende tijd bespaart voor de chicks of hunks in het publiek want ja daar doen we dit toch uiteindelijk allemaal voor.
Tip één heeft niks met hardware te maken, maar ik zeg het toch maar even: Zorg voor een goede drummat! Investeer een paar euro in een stevig kleed. Zorg voor een rubberachtige bodem en een niet te hoogpolig tapijt aan de bovenkant. Heb deze altijd bij je! Daarmee zorg je ervoor dat je drumstel en hardware niet bijvoorbaat al voor het optreden, of erger: tijdens het optreden als verwende, ontevreden peuters van je wegwandelen. Check de drummat aanbieders en ook industriële deurmatten van ongeveer twee vierkante meter: Kost een beetje, maar scheelt een hoop onnodige frustratie. Goed, waar had ik het over. O, ja hardware.
Er zijn voldoende merken in drumland om je ruim te voorzien van blinkend metaal, maar ik zal de diverse merken even buiten beschouwing laten. We focussen even op de statieven zelf.
Laten we onderaan beginnen: de poten. Enkelbenig, dubbelbenig? Ben je heavy hardcore metal drummer en gebruik je de afgezaagde boomstronken van de plaatselijke groen gemeente als stok? Dubbelbenig! Blijft goed staan, je kan het breed uitklappen en de basis is daarmee prima. Maar wel zwaar! Speel je in een popband, jazzband of de plaatselijke harmonie? Spaar je rug en kies voor enkelbenig. Daarmee win je ruimte en gewicht. De massa van je bekken of trommel zorgt ervoor dat alles netjes blijft staan. Let ook even op het rubber van de pootjes: Hard rubber ‘wandelt’ sneller, maar is slijtvaster. Zachtere rubberpootjes blijven beter staan, maar inderdaad, slijten sneller. Ieder voordeel hep enzovoort…
De retro ‘flatbase’ hardware is ook weer beschikbaar: scheelt veel ruimte, maar ziet er iets minder ‘cool’ uit, (behalve als je voor de vijftiger jaren, ‘Max Roach met gangsterpak en bolletjesdas’ look gaat). Het middenstuk: Let op eventuele ‘memory locks’. Handige ringetjes, klemhoudertjes die ‘onthouden’ hoe hoog je statief stond. Nadeel is vaak dat je je statief uit elkaar moet halen om het op te ruimen.
De kop: bij ‘hengel’ statieven of ‘boom stands’ zijn er diverse systemen. Van traploos tot aan heavy duty dievenklauwen met dikke zwarte hendels. Is de ‘boom’ zelf geribbeld of glad? kan je de boom in het statief zelf schuiven zodat het een rechte stand wordt? Overbrugt de ‘boom’ voldoende afstand? Trouwens: zet altijd één statief ‘been’ evenwijdig aan het punt waar je bekken naartoe wijst. dit scheelt voorover kukelen van je dure cymbals! Allemaal dingetjes om op te letten naast een ubercoole zonnebril…
Als je een snare stand gaat kopen: Zet de snare stand op bij een drumstel en kijk naar de volgende dingen: kan ik mijn snaredrum op de juiste speelstand zetten zonder dat de toms in de weg te zitten? Schuin of juist kaarsrecht. Precies de juiste hoogte. Is de snarestand stabiel genoeg als de pootjes zijn uitgeklapt? Zitten ze het bassdrumpedaal en/of het hi-hat pedaal niet in de weg? Dit geldt uiteraard ook voor het hi-hat pedaal: Moeten de poten draaien zodat er een dubbelpedaal naast geplaatst kan worden? Hoe kan je de veerspanning afstellen? Met de hand of met een drumsleutel?
Traploos of in ‘stappen’. Let er bij de hi-hat clutch (de houder voor het bovenbekken van de hi-hat) op of je het bovenbekken goed vast kunt draaien of zetten. Anders ben je na elke drie songs weer aan het klooien om je bovenbekken vast te draaien.
De bekkenhouder zelf evolueerde ook aardig de afgelopen jaren. Uiteraard werkt een goede plastic houder met viltjes en vleugelmoer altijd prima. Let erop dat je het bekken niet te vast zet tussen de viltjes omdat je daarmee de klank min of meer ‘wurgt’ en je meer kans hebt op scheuren in je bekkens.Veel drummers werken tegenwoordig zonder bovenvilt om het bekken zo goed mogelijk te laten doorklinken. Die ellendige vleugelmoeren vliegen natuurlijk altijd als irritante muggen alle kanten op en verstoppen zich vaak net onder die gitaarkoffer achter het podium. Er zijn inmiddels erg handige plastic klemmen waarmee je je bekkens in een handomdraai losclipt. Er is zelfs een veersysteem waarmee je zonder iets los te halen het bekken ophangt, en van de standaard haalt. Maar zo zeggen de drumopa’s: Vleugelmoeren blijven het ook nog altijd prima doen!
Tot slot: het vervoer van je hardware. Plastic hardware koffers (eventueel met superhandige wieltjes) werken altijd prima. Mocht je een auto hebben met wat ruimte? Neem dan een wat langere koffer/hoes zodat je zonder al teveel inschuiven van je hardware bijna alles alleen maar hoeft in te klappen. Daarmee bespaar je veel tijd bij het afbreken en opbouwen. Geen auto? Er zijn mooie hardware hoezen met ‘rugzakhouders’ te koop waarmee je je vrij gemakkelijk kunt verplaatsen.
Per tram, trein, metro of per fiets. Dan speelt gewicht natuurlijk een grote rol en ja dan kunnen bovenstaande tips natuurlijk helpen! Je houdt een betere rug over. Er is meer tijd voor de groupies en je kan zodoende meer optreden wat natuurlijk weer meer geld oplevert voor een grote ruime auto. Of voor een drum roadie. Ja en dan zou ik kiezen voor de meeste zware hardware….
MusicGear, Paul Scheepmaker