In de korte tijd dat de Universal Audio Apollo op de markt is, heeft hij al een behoorlijk faam verworven. De spreekwoordelijke en legendarische UAD-kwaliteit, maar dan perfect toegesneden op het gebruik bij hedendaagse muziekproductie. Dit betekende onder meer dat de UAD Apollo 18-in/24-uit FireWire audio-interface is voorzien van 4 uitmuntende microfoonvoorversterkers, terwijl hij meteen ook fungeert als externe DSP. Je kunt er dus plug-in-effecten van wereldklasse op draaien zonder de processor van je pc of Mac te belasten. Ook kun je de effectprocessor gebruiken om tijdens opname al af te luisteren mét effecten, wat het monitoren heel plezierig maakt.
De Apollo 16, de nieuwe dus, komt met dezelfde verbluffende geluidskwaliteit en voortreffelijke faciliteiten, maar dan nu speciaal voor de studio die al heeft geïnvesteerd in microfoonversterkers, mengtafels en wat dies meer zij. Om die reden is de Apollo 16 voorzien van 16 in- en 16 uitgangen op lijnniveau, uitgevoerd als 25-pins D-Sub (4x), waarmee opgenomen kan worden en weergegeven op een samplefrequentie van 192kHz en een resolutie van 24-bits.
Als je de optionele Thunderbotl-kaart gebruikt gaat het aantal tegelijk bruikbare instances van de UAD-plug-ins nog ’s omhoog en neemt de latency ook nóg meer af. Twee Apollo 16’s kunnen in cascade worden gebruikt (gekoppeld via MADI). De Apollo’s bieden een ongekende geluidskwaliteit met de laagste harmonische vervorming (THD) en het hoogste dynamische bereik in zijn prijsklasse.