Met deze workshop-serie willen wat duidelijkheid verschaffen op het gebied van mixen (zowel live als in de studio). Welke microfoons moet je kiezen, hoe maak je een basisinstelling met je mixer, hoe ga je met een EQ om, en zo meer. Dit eerste deel gaat over de verschillende types microfoons en de verschillende richtkarakteristieken.

>>Kies de juiste microfoon<<

De keuze voor een microfoon wordt natuurlijk bepaald door de toepassing. In het algemeen kun je kiezen uit twee soorten; dynamisch en condensator.

De dynamische microfoon

diafragma-dynamische-microfoon

Een robuuste microfoon die tegen een stootje kan, voorzien van een dun diafragma bevestigd aan spoel, geplaatst om een magneet. Elke variatie in luchtdruk maakt dat de spoel beweegt langs de magneet waardoor er een kleine elektrische stroom ontstaat.

Dynamische microfoons zijn relatief betaalbaar (alhoewel er natuurlijk ook kostbare uitvoeringen zijn), zijn stevig en hebben geen extra stroom vanaf de mixer nodig. Ze zijn ideaal voor allround gebruik bij hoge geluidsdruk en worden met name gebruikt in live situaties. Ze zijn niet erg gevoelig voor de hogere frequenties zoals condensator microfoons.

De condensator microfoon

diafragma-condensator-microfoon

Dit type microfoon vangt signaal op via een dun, flexibel diafragma geplaatst voor een metalen plaatje, in tegenstelling tot  het diafragma/magneet principe van dynamische microfoons. Een condensatormicrofoon heeft doorgaans 48V phantom power nodig.

Condensator microfoons zijn zeer gevoelig voor geluid vanaf grotere afstand en hoge frequenties. Hierdoor worden ze vaak gebruikt in studio-situaties.

48 Volt spanning is nodig om het diafragma en plaatje van stroom te voorzien maar verzorgt ook de stroomvoorziening van de kleine pre-amp die het lichte voltage, opgebracht door de beweging van het diafragma, wat ‘boost’.

>>Richtkarakteristiek<<

 

– Omni

omni-richtkarakter

Een 360 graden richtkarakter at geluid rondom de microfoon vanuit alle richtingen gelijkwaardig opvangt. Dit type is ideaal voor het opnemen van vocalgroups, omgevingsgeluid, audienties en meer. Let wel! Dit type richtkarakter is zeer gevoelig voor feedback.

– Cardioide

cardoide-richtkarakter

Het niervormige richtkarakter maakt dat vooral signaal aan de voorzijde en licht aan de zijkant van de microfoon wordt opgevangen. Dit richtkarakter wordt gebruikt in situaties waarbij het signaal vanuit een specifieke richting moet worden opgevangen. Dynamische, cardioide microfoons worden het meest gebruikt in live situaties. Ze voorkomen dat signaal van instrumenten uit de omgeving van de microfoon wordt opgevangen en zijn ongevoelig voor feedback.

– Hyper Cardioide

hyper-cardoide-richtkarakter

Dit karakter is min of meer gelijk aan cardioide met dit verschil dat hij nog richting gevoeliger is en dus in live situaties het minst gevoelig is voor feedback. Ideaal te gebruiken voor lead vocals en als je vaak met monitor op hoog volume speelt.

– Figure-8

figure-8-richtkarakter

Het geluid wordt opgevangen aan de voor- en achterzijde van de microfoon, maar niet aan de zijkanten. Dit richtkarakter wordt het meest in studio’s gebruikt voor het opnemen van meerstemmige zangpartijen (meerdere zangers rondom de microfoon) of voor ‘lead vocals’ waarbij ook een beetje omgevingsgeluid (ambience) moet worden opgenomen.

In de volgende workshop gaan we verder in op essentiële basinstellingen van je mixer, hoe stel je gain het beste in, hoe ga je om met de stand van de faders en zo meer.

Tot snel!

Bron: Soundcraft: Guide tot Mixing